Agenda

Themabijeenkomst: Het recept voor voedselveiligheid. Hygiënisch produceren zonder schadeclaims en miscommunicatie.
13/06/2025, 09:00 - 13:15
Locatie HEINEKEN Netherlands Supply Brouwerij ’s-Hertogenbosch Rietveldenweg 25, ’s-Hertogenbosch Charleneroom Gebouw 014

 

HDN afbeelding

Het voedselveilig produceren, verwerken en opslaan van levensmiddelen is cruciaal en heeft de hoogste prioriteit in de voedingsmiddelensector. Productieprocessen, werkmaterialen, onderhoudsproducten en medewerkers moeten voldoen aan wettelijke eisen, voedselveiligheid regelgeving en strenge NVWA voedselveiligheids- en hygiënevoorschriften.

Maar stel dat er een glassplinter in een bierflesje terecht komt of een metalen dopje verdwaalt in een pot augurken! Heel vervelend voor de consument en een nachtmerrie voor de producent, maar ook voor de keten. Claims worden namelijk steeds vaker doorgeschoven naar toeleveranciers, machinebouwers of onderhoudsbedrijven. Eén ongewenst element kan leiden tot dure terugroepacties, juridische procedures en blijvende reputatieschade. Door de groeiende claimcultuur is het cruciaal dat bedrijven zich goed indekken en hun keuzes kunnen verantwoorden.

Toch bemoeilijken miscommunicatie, complexe regelgeving en economische druk de naleving van voedselveiligheid waardoor soms onnodige risico’s worden genomen met ingrijpende gevolgen.

Maar waar haal je de juiste kennis vandaan, waar moet je aan voldoen, hoe voer je een Hygiëne Risico Analyse uit, hoe weet je of een machine goed ontworpen is, hoe borg je voedselveiligheid, hoe ga je om met restrisico’s. Enkele van de vele vragen waar we samen met Heineken en de stichting Hygienic Design Network deze themamorgen dieper op in gaan adhv de theorie en voorbeeldcases.

Onderwerpen die we willen behandelen:

De uitdagingen van voedselveiligheid: waarom goedkoop vaak duurkoop is, en hoe miscommunicatie tussen engineers, inkoop en andere partijen de risico’s vergroot.

De complexe en soms tegenstrijdige wetgeving: met vele verschillende wetten voor installaties en voor de voedingsindustrie, is het naleven van regels geen sinecure. We geven deze morgen inzicht in hoe je deze obstakels kunt overwinnen.

De Hygiënerisicoanalyse (HRA): waarom deze stap cruciaal is, maar vaak wordt overgeslagen door kosten en onwetendheid. En hoe dit samen met de HDN-methodiek praktische oplossingen biedt.

Praktische handvatten: hoe kun je ervoor zorgen dat jouw klanten én je bedrijf beter beschermd zijn tegen boetes en claims?

Programma:

09:00 - 09:15  Ontvangst

09:15 - 09:25  Opening, Stichting PAVO; Wilbert Hendriks    Log Heineken

09:25 - 09:40  Introductie Heineken; John van Zoggel, Manager Quality Assurance

09:40 - 10:30  Recept voor voedselveiligheid; Hans van der Steen, Business manager Hygienic Design Network

10:30 - 10:45  Pauze

10:45 - 11:30  2e deel voedselveiligheid; Hans van der Steen,  Business manager Hygienic Design Network

11:30 - 12:30  Rondleiding verdeeld over enkele groepen; Herm Kaanen, Rini van Son

12:30 - 12:45  Afsluiting en vragen en terugkoppeling

12:45 - 13:15 Broodjeslunch aangeboden door Heineken   Logo HDN

Aanmelding en informatie

Deelname voor PAVO-leden is kosteloos. Niet-leden betalen € 295,00 excl. BTW voor de 1e aanmelding en krijgen 50% korting voor iedere volgende aanmelding.

Aanmelden voor deze themabijeenkomst kan per email door bijgevoegd aanmeldformulier en dit te verzenden naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. . U kunt zich ook aanmelden via de website www.stichtingpavo.nl .Voor deze bijeenkomst zijn maximaal 25 plaatsen beschikbaar.

U kunt natuurlijk ook lid worden van de PAVO à € 695 excl. BTW per jaar en dan is deelname kosteloos. Informatie aanvragen over het lidmaatschap van de PAVO is mogelijk door het sturen van een email naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Aanmelden als lid kan ook direct op www.stichtingpavo.nl

 Wat betreft de Themabijeenkomsten en Ronde Tafel bijeenkomsten:

De PAVO organiseert periodiek themabijeenkomsten of ronde tafelbijeenkomsten over diverse onderwerpen. Deze zijn veelal gericht op de hoofdthema’s Continue Verbeteren, kwaliteitsonderwerpen of automatisering. Kernpunt is altijd het overbrengen van praktische informatie welke de deelnemers ook snel in hun eigen bedrijven kunnen invoeren. 

Deze praktische bijeenkomsten worden door de deelnemers als zeer leerzaam en waardevol beoordeeld.

De onderwerpen voor de Ronde Tafel bijeenkomsten worden door de deelnemers zelf aangedragen. Zij bereiden dit voor en lichten dit tijdens de bijeenkomst toe. Hierna worden hierover tussen de deelnemers ervaringen uitgewisseld.