Nieuws

Vierdaagse-eiwitdrank

Inspanningsfysioloog Maria Hopman van het Radboudumc bekijkt dit jaar in het Vierdaagseonderzoek met haar team of een zuiveldrankje bij oudere Vierdaagselopers voldoende eiwitten levert om spierafbraak tegen te gaan. Voor het onderzoek wordt dit jaar samengewerkt met Eat2Move, centrum voor voeding en bewegen van Wageningen Universiteit, en FrieslandCampina. Spiermassa is terug te krijgen door voldoende te bewegen, maar dan moeten er wel genoeg eiwitten in het lichaam aanwezig zijn voor de aanmaak van spierweefsel. Veel ouderen krijgen te weinig eiwitten binnen uit voeding. Het Radboudumc gaat daarom onderzoeken of extra eiwitinname in de vorm van een zuiveldrankje de spiermassa, spierkracht en het fysiek functioneren van ouderen die veel bewegen nog verder kan verbeteren. Hoogleraar Inspanningsfysiologie Maria Hopman: “We bekijken of een zuiveldrankje ook bij vitale actieve mensen het proces van spierverlies door veroudering terug kan dringen.” 120 Vierdaagselopers van 65 jaar en ouder nemen gedurende dertien weken, twaalf weken voor de Vierdaagse en de week van de Vierdaagse, tweemaal daags een zuiveldrankje. De ene groep krijgt een zuiveldrankje met eiwitten, de andere groep een drankje zonder extra eiwitten (placebo). De onderzoekers meten voor en na de Vierdaagse onder andere spierkracht, spiermassa, fitheid en fysieke functionaliteit. Daarnaast vullen de deelnemers vragenlijsten in over hun beweegpatroon, voedingspatroon en mogelijke klachten van spieren en gewrichten. De onderzoekers bekijken ook of extra eiwitinname invloed heeft op de fysieke prestatie en het herstelvermogen van de wandelaars. Vallen wandelaars met het zuiveldrankje bijvoorbeeld minder vaak uit? Of blijven ze fitter over de vier dagen? Maria Hopman: “Wanneer de spieren in een betere conditie zijn voor aanvang van de Vierdaagse verwacht je dat klachten van spierpijn minder, en het herstel beter zullen zijn tijdens de Vierdaagse.”  

Duidelijkheid over octrooirecht plantenveredeling

Het Ministerie van EZ meldt dat het Europees Octrooi Bureau (EOB) voortaan geen octrooien meer verleent op klassiek veredelde planten. Dit betekent dat plantenveredelaars weer ongehinderd nieuwe, sterkere gewassen kunnen kweken. Dat heeft het EOB besloten na een jarenlange discussie over het octrooirecht. Het probleem was dat plantveredelaars geen beschermd materiaal mochten gebruiken voor het ontwikkelen en exploiteren van een nieuw ras zonder toestemming van de octrooihouder. Door de octrooien hadden zij minder toegang tot genetische diversiteit. Dit zette een rem op innovatie in de plantenveredelingssector. Dit was onwenselijk, stelt EZ, omdat plantenveredelaars een belangrijke rol spelen in de wereldvoedselvoorziening. Zij ontwikkelen nieuwe rassen die kunnen groeien onder de meest uiteenlopende omstandigheden en bijvoorbeeld bestand zijn tegen droogte, verzilting en plantenziekten. Innovatie in de veredelingssector is goed voor de Nederlandse concurrentiekracht en cruciaal voor de voedselzekerheid in de wereld, meldt EZ. 

Spuitgieten voedselverpakking ook biobased?

Een nieuw onderzoeksproject van Wageningen Food & Biobased Research moet een impuls geven aan het gebruik van op bioplastics gebaseerde spuitgietverpakkingen voor voedselproducten. Deze worden nu nog nauwelijks gebruikt voor bijvoorbeeld saladebakjes of botervlootjes. Dit onderzoeksproject, gericht op economisch haalbare voedselverpakkingen uit biobased plastics, moet daar verandering in brengen. De uitdaging binnen het project is het zo dunwandig mogelijk kunnen spuitgieten van transparante biobased plastics die daar eigenlijk te viskeus voor zijn. ‘De belangstelling voor biobased verpakkingen neemt drastisch af, zodra je gaat doorrekenen wat een overstap naar zulke materialen kost’, stelt senior onderzoeker polymeren Gerald Schennink van Wageningen Food & Biobased Research. Niels L’Abée, directeur van SFA Packaging, heeft precies die ervaring. ‘We krijgen beperkt vragen van klanten. Maar tegelijkertijd vindt iedereen dat milieuvriendelijkere verpakkingen er eigenlijk wel zouden moeten zijn. Zeker bij consumenten is die tendens duidelijk zichtbaar.’ In het project staan drie innovaties centraal. Ten eerste wordt onderzocht of het vloeigedrag van biobased plastics door toevoegingen verbeterd kan worden. Ten tweede gaan de projectpartners uitzoeken of het productieproces beter kan. Het idee hierbij is om de mal niet helemaal te sluiten, maar eerst het plastic erin te spuiten en deze pas te sluiten als de verdeling over de mal goed is. Deze zogenoemde compressiespuitgiettechniek bestaat al. Nog niet bekend is of dit bij biobased plastics het gewenste effect geeft. Een derde innovatie richt zich op de barrièrewerking van een verpakking. Een bakje voor koekjes houdt het product niet alleen schoon, maar ook vers. Dat komt doordat het nauwelijks waterdamp doorlaat. ‘Dat gaan we met PLA niet bereiken, want dat heeft een beperkte barrière voor water’, stelt L’Abée. ‘Maar we willen kijken of we een extra laag in zo’n bakje kunnen aanbrengen die wel de juiste barrière eigenschappen heeft.’ 

Winnaars bekend van wedstrijd innovatief voedsel

Staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken heeft op 29 juni de acht winnaars bekendgemaakt van de New Food Challenge voor meer innovatieve plantaardige voedselproducten. De winnaars ontvingen een cheque met een bedrag van maximaal € 30.000,- voor de verdere ontwikkeling van bijvoorbeeld vegetarisch draadjesvlees, plantaardige eenpansgerechten en eiwitrijke groentennuggets. In totaal hebben 83 (startende) bedrijven zich ingeschreven voor de New Food Challenge. In februari gaf staatssecretaris Van Dam het startschot voor de ideeënwedstrijd waarmee (startende) ondernemers werden uitgedaagd om aantrekkelijke nieuwe voedselproducten te ontwikkelen. Achttien inzendingen voldeden aan de voorwaarden van de Challenge. Een onafhankelijke beoordelingscommissie heeft hieruit acht ondernemers geselecteerd die hun plannen verder mogen ontwikkelen. De commissie bestaat uit vertegenwoordigers van het Voedingscentrum, WUR, Blonk Consultants en ASN Bank. De winnende ondernemers krijgen een half jaar de tijd om hun plannen verder uit te werken. Daarna worden de plannen opnieuw beoordeeld door een onafhankelijke adviescommissie. Circa vijf initiatieven komen in aanmerking voor een vervolgsubsidie van maximaal 250.000 euro uit de New Food Challenge. Het is de bedoeling dat de nieuwe voedselproducten dan vervolgens na anderhalf jaar op de markt komen. Van Dam trekt in totaal 1,8 miljoen euro uit voor de Challenge via de zogeheten SBIR-regeling. De New Food Challenge is onderdeel van de activiteiten uit de Voedselagenda; het kabinet heeft vorig jaar de transitie in het voedselsysteem ingezet met de Voedselagenda voor veilig, gezond en duurzaam voedsel. 

Druk op herstructurering Nestlé

Het FD meldt dat Jan Bennink, bekend als voormalig CEO van onder meer Numico, Sara Lee en DE Master Blenders 1753, samen met het Amerikaanse investeringsfonds Third Point aandelen heeft gekocht (1,3%) in het Zwitserse voedingsconcern Nestlé. De Nederlander Jan Bennink adviseert de Amerikanen en investeert zelf mee in Nestlé. Het hedgefonds eist in de brief aan het bestuur van het grootste levensmiddelenbedrijf ter wereld dat het de aandelen in cosmeticaconcern L'Oréal verkoopt. De Zwitsers hebben een belang van 23,2% in dit Franse bedrijf. Daarmee neemt de druk op herstructurering van Neslté’s portfolio toe. De activistische aandeelhouders, zo schrijft FD, vinden dat de beurskoers van Nestlé achterblijft bij de meeste Amerikaanse en Europese sectorgenoten. Naast verkoop van het belang in L'Oréal, dat zo'n $27 mrd waard is, zou Nestlé volgens Third Point de gehele portefeuille moeten herzien. Het geld uit de mogelijke afsplitsingen kan dan worden aangewend voor aandeleninkoop of overnames van bedrijven met goede groeikansen.